Trött som faaaaan

Okej jag har inte bloggat på ett tag, jag vet. Men ni vet, jag är ju faktiskt en läkarstudent nu. HÖHÖ.
Nä men, allting har gått bra hittills. Fick lite smått panik vid första kemilabben eftersom jag inte förstod så mycket, och kemi är inte mitt starkaste ämne precis.. så jag mådde inte så bra efter den lektionen. Man vill ju inte att ett "enkelt" ämne som Kemi ska ta all tid. Det mesta av tiden borde ju läggas på de stora ämnena såsom Histologu och Anatomy. 
Men när vi hade vår 2:a labb i måndags så var jag supernöjd med min insats, för vi hade syra-bas titrerig och jag förstod typ ALLT! Yey :D.
Men sen har vi även haft vår allra första embryology-föreläsning och ingen förstod ett PISS. Föreläsaren bara praaaaaaatade och praaatade på. Under 2 timmar förstod jag två ord: Meios och Mitos (YES!). Haha. Så nu är jag lite rädd inför exercise i embryology för då kommer vi ju bli "förhörda". BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.
Samma sak hände på Histology-föreläsningen idag. Vi förstod ingenting och vi trodde HELT ÄRLIGT att föreläsaren hade hamnat i helt fel föreläsningssal. Snacka om ett dåligt första intryck.. nu är vi jätterädda för Histology också hahah.

Kan ju ta och förklara för er hur skolan fungerar här borta. Vi har föreläsning i alla ämnen förutom språkämnena såklart (polska och latin). Och vi har alltså EN föreläsning i varje ämne per vecka. Men i alla ämnen har vi dessutom EN exercise per vecka vilket är "lektion (praktiskt)". I anatomy har vi däremot TVÅ exercises per vecka. Det är på exercises i anatomi som vi jobbar med ben, lik osv. Det är då vi har på oss våra vita rockar :D.
Och alla våra föreläsningar är frivilliga. Man kan alltså strunta i alla helt och hållet, men det är ändå bra att försöka gå på alla, för det är under föreläsningen som läraren förklarar det som står i boken. Men om man förstår läroböckerna så kan man skippa föreläsningarna. Men man MÅÅÅÅÅÅSTE gå på alla exercises. De är jättestränga med det. Man får t.ex. bara missa EN enda gympa lektion per termin annars kuggar man kursen. Om man missar ett visst antal exercises i anatomy så får man inte göra final exam (slutprovet). Så ja, det är bäst att hänga med i skolan..

16.45 börjar dagens sista föreläsning som är i KEMI.. buhu.
Har varit i skolan sen 8.00 i morse. Är typ.. helt död?
MÅSTE sticka nu

lägger in bilder och skriver lite mer när jag är hemma igen :)
Fråga gärna om ni undrar någonting!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0