Första uppdateringen från Gdansk

Flygningen gick jättebra. Många bekanta som tog samma flyg som mig och Nelly! Jätteroligt. Och vi bor alla i samma korridor :D !
Mina föräldrar bor på ett jäääättelyxigt lägenhetshotell. Alla lägenheterna är helt tomma. Ingen bor här haha. Det är endast två lägenheter som är möblerade, och det ena är min familjs och det andra är Nellys familjs! De bor mitt i gamla stan, vid hamnen. Det är som typ.. hm.. Lilla Torg fast mysigare!!!
Jag och Nelly bor en bit från deras hotell, kanske 10 minuter med taxi. Taxin här är dessutom jättebillig, så det är jätteskönt, särskilt nu i början när vi inte har lärt oss något om kollektivtrafiken!
Vårt studenthem är verkligen helt okej. Rummen har dock fula färger, särskilt på golvet och på madrasserna, men annars är möbleringen jättebra.
Vi har varit på ett ställe som liknar Svågertorp, fast ännu större. Där fanns ALLT; bl.a. Sephora, New Yorker, H&M, Media Markt och Ikea. Och alla affärer var enorma! Så igår handlade jag in en massa till mitt rum:D Mer än vad jag hade plats med..
Första natten sov jag och Nelly i vårt rum, och igår sov vi hos våra föräldrar. Så imorse hade mina föräldrar varit och köpt en massa mat & torrvaror till mig (för vi har en massa hyllor men knappt någon plats i kylen). Så nu har jag även mat! Allt är fixat till rummet!
Det enda negativa med studenthemmet är de allmänna duscharna! Både killar och tjejer duschar bredvid varandra haha. Men det finns ju såklart draperier för varje "duschbås".
Sen har vi det gemensamma köket som är hemskt! Där finns allt man behöver; diskbänk, gasplattor osv. Men det är inte så vackert.. hahaha.. ingen rolig plats att laga mat på. Men när man vänjer sig så går det bra!
Priserna här är dessutom mycket lägre än i Sverige. Även i kedjebutiker såsom Ikea och H&M. Men bäst av allt är priserna på mat & dricka. Ett glas vin kostar runt 8 zloty vilket blir runt 22 kr.
Igår åt vi middag ute på en jättefin och stor grillrestaurang. Jag åt en pepparstek med ris och bröd och sallad för 25 zloty (knappt 65 kr). En cheeseburgare kostade förresten 3 zloty (runt 8 kr!) hahah.
Det var en stor lättnad att ALL mat ute även är så billig. För då vet jag att jag kan äta ute om jag inte orkar laga mat liksom. Vår kyl har dessutom en liten frys där endast några kycklingfiléer får plats. Så jag måste typ gå och handla kött/kyckling/fisk varje dag, och laga mat varje dag.. kommer bli jobbigt.
Där har ni en kort uppdatering! Ikväll ska jag försöka fixa internet på rummet och lägga upp några bilder. Får se vad jag hinner med!
Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Louiseeeeeee

Gummaaaan uppdatera mycket vi följer dig helaaaa vägen haha PUSSS <3

2010-09-25 @ 17:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0