Wiee=))

Desperat tjej om Lite snabbt bara!:
Hej Ajnaz,

Fan jag är så lat alltså. Sen December förra året har jag sagt att jag ska börja plugga till intagningsprovet i Gdansk men inte börjat förrän NU. Så nu undrar jag helt enkelt, ÄR DET FÖRSENT? Jag vet ej om detta är rätt plugg metod men det finns något på Jedlinski.comdär det står vad det är som man behöver veta inför provet tex så står det international system of units, matter and properties etc etc och det jag gör är att jag helt enkelt läser i en engelska bok om dessa grejer. Borde jag memorisera och kunna allt stenhårt eller räcker detta? 

Om jag inte kommer in via provet och får tillräckligt med poäng för den muntliga intervjun, är det endast biologiska frågor om kroppen som kommer? Vad ska man läsa då isåfall Biologi A eller B eller någon sjukdoms bok? Finns det någon bok för läkarlinjen eller ska man köpa den där atlas boken?

Förresten TACK SÅ JÄVLA MYCKET FÖR ALLT DU SVARAR PÅ du är sjukt snäll som gör detta, en vacker dag kommer du bli en fantastisk läkare för din vilja att hjälpa ffrämlingar är så stor.

puss

MVH
SVAR:
Hejjjjjjjjj! Dina ord betyder verkligen jättemycket, tack så mycket! Skönt att veta att jag gör någon nytta här på bloggen haha.
Var inte orolig över att du inte pluggat förrän nu. Jag pluggade knappt, och jag började även väldigt sent (typ samma tidpunkt som dig). Jag pluggade dock helt fel. Jag lånade mina gamla gymnasieböcker och satt och läste dem, vilket bara gjorde mig ännu mer förvirrad. Man kan inte läsa sådana böcker 1 månad innan provet, det är för mycket information. Jag tycker att du gör rätt i att bara gå igenom de ämnena som Jedlinska har lagt upp. Det är ju dem sakerna som hon vill att du ska kunna, och det är dem sakerna som de frågar om på provet. Provet är inte så jättefarligt, men du måste liksom kunna de grundliga grejerna från gymnasiet för att klara dig.
Poängen med provet är ganska "onödig" om du frågar mig. Man behöver liksom inte de kunskaperna för att klara sig i utbildningen. Och skolan VILL ju ha in elever, de tjänar typ 100 000 kr på varje person bara under första året. Så de kommer ju vilja godkänna så många som möjligt på intagningen. Så var inte orolig för intagningsprovet! Det svåra är själva utbildningen. Men sålänge man pluggar jämt och ständigt och har en bra rutin & balans i fritiden och plugget så kommer det gå galant!
Om du inte klarar den skriftliga delen så kan du få en chans på det muntliga provet. Där ställs det bara biologiska frågor. Men nu snackar jag om BASIC STUFF! Typ hur hjärtat pumpar blod, vart levern sitter, vart njurarna är och vad deras funktion är, vad hormonsystemet är och vad det är till för. Alltså gymnasienivå! Så jag tror att det är en biologi B bok du kommer behöva! Ju mer du lär dig, desto bättre. Men fokusera inte på detaljer. Skumläs vissa områden i boken och läs lite nogrannare på andra delar. Jag vet att det är svårt att avgöra vad som är viktigt när man har en hel bok framför sig. Men om jag minns rätt så är inte biologi B boken så stor. Skulle du hamna på muntligt test så kommer kunskaperna vara guldvärda! Men inför den skriftliga delen så behövs ingen biologi B (vad jag minns i alla fall).
Hoppas att detta hjälpte lite grann! Har inte läst igenom det som jag själv har skrivit nu, så jag hoppas att mina formuleringar har blivit rätt haha. Fråga mer om det är något du vill ha förklarat! Puss på dig=))
PS: Köp INGA böcker än. Låna böcker från biblan. Atlas boken kan du köpa när du blivit antagen, vilket jag verkligen hoppas att du blir!

Kommentarer
Postat av: Drömmar

Varför vill du bli läkare? Vad är din motivation, vad är det som triggar dig?

2012-04-16 @ 23:31:47
Postat av: Anonym

Hej tack så mycket för ditt svar Aajnaz, jag har en annan fråga. Jag har fått ett mail från Jedlinska och hon har bifogat såkallade topics för the Interview. Det är 3 sidor med biologiska grejer som man ska läsa in sig på fick ni oxå det?

2012-04-18 @ 00:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0