Mitt sommarlov fram till nu!

Hej allesamman!
Oj vad blogg.se har förändrats när man är inne genom datorn!
Nu kan jag tydligen svara på era kommentarer direkt genom min kommentarssida, men jag vet inte riktigt VART svaret hamnar haha.. så jag fortsätter att svara som jag alltid gör - i ett inlägg!
 
Innan jag svarar på era frågor så ska jag passa på att skriva lite om mitt sommarlov.
 
Allt började med 4 veckors praktik! 2 veckor på Flyktinghälsans Vårdcentral inne i Malmö, och 2 veckor på Akutvårdsavdelningen & Akutmottagningen i Ystad. Den mesta tiden spenderade jag tyvärr på Akutvårdsavdelningen vilket förmodligen är det tråkigaste jag någonsin gjort. Läkarna träffade inneliggande patienter en gång på morgonen, och resten av dagen gick ut på att sitta framför en dator och skriva en massa recept, remisser, dikteringar osv. Det var alltså sammanlagt 1 timmes patientkontakt PER dag. Från kl 11 på morgonen hade jag inget att göra fram tills jag gick hem kl 4. Och min handledare brydde sig inte ett piss. Han gick ibland iväg i 3 timmar och gick förbi mig i korridoren, ignorerade mig i personalrummet etc. Till och med sjuksköterskorna la märke till hans beteende och påpekade hela tiden: Vart är *****?? Har han lämnat dig igen? Följ med här så ska du få se på lite omläggning. Sjuksköterskorna tog bättre hand om mig än min egen "mentor". 
En av våra familjevänners son jobbar på akuten, och det var han som hjälpte mig att få praktiken. Han visste inte hur jag hade det på akutvårdsavdelningen, och jag sa heller aldrig ifrån. Men i mitten av min andra vecka så såg han mig gå runt som ett mongo alldeles ensam, så han sa att jag kunde få träffa patienter med honom ifall jag ville. Och det ville jag VERKLIGEN! Tror ni min mentor märkte nåt? Nope. Jag gick iväg i 4 timmar men ingen letade efter mig haha. Helt sinnesjukt. I alla fall.. När jag kom till själva akutmottagningen (som ligger vägg i vägg med akutvårdsavdelningen) så fick jag träffa på läkarna där, och alla var supertrevliga mot mig. De flesta var också nyblivna läkare. Där fanns typ 3 underläkare och 2 AT-läkare, och min familjeväns son som nyligen avslutat sin AT-tjänst. Jag fick gå med olika läkare under mina sista dagar på praktiken, och de dagarna var tusen gånger mer lärorika än 8-9 dagar på akutvårdsavdelningen. Jag träffade liksom patienter non-stop, just med tanke på att det var en akutmottagning. Men men.. sånt händer. Det är alltid olika på olika platser. Ibland hamnar man hos underbara läkare som VET hur man själv känner, och därför lägger de ner tid på att förklara saker och ting. Det hände flera gånger att jag var inne hos en patient med en läkare som stannade upp hela samtalet med patienten BARA för att förklara saker för mig. Sånt uppskattar en student mest av allt. Min egen mentor var en gammal gubbe som trodde att han var Mr Big shot, och fick mig att känna mig som en liten skunk. Så det handlar verkligen om vem ens mentor är.
Jag kommer ALLTID ta mina framtida praktikanter och läkarstudenter på allvar. Jag kommer att lägga ner tid på att lära dem saker och ting och inte skita i dem! Jag förstår inte hur man som läkare kan vara så ignorant. Jag menar, de har ju själv varit studenter? Varför bryr de sig då inte om andra studenter? Alla studenter har ju någon gång varit i samma sits!
Äsch.
 
Dagen efter att min praktik var över så åkte jag och min bror iväg till USA! Det var första gången vi var där, och det var en helt underbar resa!
Vi var i New York i en hel vecka, och därifrån åkte vi till Miami Beach och stannade en vecka innan vi åkte hem.
Jag blev alldeles förälskad i New York och varenda liten detalj av staden. Vi såg och gjorde i princip allt som man kan göra i New York, därför tänker jag inte gå in på några detaljer. Jag älskar verkligen den staden, och kommer definitivt åka dit flera gånger. Nästa gång blir förhoppningsvis när jag har rese-pengar igen! 
Ibland sitter jag här hemma och bara tänker på New York, och jag får ONT i magen eftersom att jag vill dit så jävla mycket. Jag mådde så bra där..
Miami Beach var också riktigt nice, men jag gillade inte stället lika mycket som New York. Men samtidigt så kan man inte jämföra de två platserna, för det är två hela olika miljöer.
Miami Beach var, precis som namnet, ett stort område som har en lååååång strand längs hela "ön". Miami Beach är alltså inte själva Miami City. Storstaden Miami låg bara 10 minuter därifrån, men vi var alltså inte i själva storstaden, utan på den lilla ön Miami Beach. Men det kändes ändå som en stad liksom. Ska man till Miami ska man definitivt bosätta sig i Miami Beach. Det var lugnt och vackert, samtidigt som det var väldigt livfullt och festligt på kvällarna. Stranden var underbar. Anledningen till att jag inte gillade Miami var för att det inte fanns så mycket att göra.. Vi hade redan varit i NY och sett typ allt, och vi hade redan promenerat så mycket och gått i såååååå många affärer, så Miami blev inte "roligt" längre. Det enda vi gjorde var att gå till stranden varje dag och därefter promenera lite ute på stan. Vissa kvällar gick vi ut och festade, och andra kvällar var vi bara hemma och tog det lugnt och såg på film. 
Vi hade dessutom värsta oturen med vädret. Det var verkligen jättevarmt ute, men det var molnigt typ 80% av tiden vi var där. Jag brände ryggen på stranden på allra första dagen, för DÅ hade vi sol. Men resten av veckan var bara molnig. Vi gick ändå till stranden varje dag, och typ varannan timme kom den starka solen fram i typ 15 minuter haha. Så det var ingen lyckad solsemester. Men vi badade och hade kul ändå! Men någon bra färg fick vi inte.
 
Ända sen jag kom hem har jag bara varit hemma, och även umgåtts med vänner och familj. Har även kommit igång med träningen igen. Det var otroligt kul att jag gick ner 1,5 kg i USA, men egentligen så är det inte så konstigt med tanke på hur myyyyycket vi promenerade, särskilt i NY.
Men ska fortsätta träna ända tills mitt gymkort går ut den 26e september, perfekt inför skolstarten!
Jag är i Malmö i exakt 2 veckor till, och sen åker jag till Gdansk den 5 september för att plugga lite inför Biofysik tentan (som är den 10 sep) och även fixa lite pappersgrejer. Den 12 september kommer jag till Malmö igen och stannar till den 26 då jag åker till Gdansk igen för det nya läsåret!
 
Thats about it!
Kan lägga upp några USA bilder senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0