Svar på frågor=)

caroline

Hej! 

Jag undrar hur många inch din laptop skärm är för tänkte köpa en liknande Mac pro. 

En annan fråga: Ska börja i Gdansk till hösten och undrar hur man kan förbereda sig på bästa möjliga sätt...inför anatomin t.ex, eftersom det är bland det tungaste ämnena. Har alla anatomi böcker men vet inte var ja ska börja haha :) 

Kul att se att det går bra för dig! :)

 

SVAR: Hej! Min MacBook Pro är 13 tums! =))) Älskar min dator!
Inför anatomin kan du i princip endast vara mentalt förberedd haha. Att plugga över sommaren kanske hjälper till en början, men du kommer aldrig kunna plugga så pass mycket att du får något "försteg" i studierna. Anatomi måste man lära sig steg för steg, men hjälp utav liken OCH med hjälp utav lärarna. Du kan börja titta på bilderna i Atlasen (avsnittet Upper Limb), för jag tror att det är lättast att göra på egen hand. Upper limb är förmodligen det avsnittet som ni kommer ha först!

Lycka till och vi ses i Gdansk! Glöm inte säga hej =)


 

Terese

Hej! jag ska börja plugga nere i Gdansk nu i höst och har undrat en sak. hittade din blogg så tänkte att jag testar och frågar här. hur är det enklast att göra med alla CSN pengar? är det bra att öppna ett polskt bankkonto som man sen för över alla CSN pengar till och som man sen kan använda till hyra, avgifter och allt annat? eller ta allt från det svenska..hur gjorde du? 
Tack på förhand :)

 

SVAR: Hej! Vad kul att du snart börjar plugga i Gdansk! Wiee=)
Jag öppnade aldrig ett konto! Ingen jag känner har gjort det! Det du kan göra är att du skaffar TVÅ vanliga svenska konton. Ett konto som är ditt "kort-konto", alltså kopplat till ditt vanliga VISA-kort, och ett annat konto som du bara kan använda genom internetbanken, s.k. e-sparkonto. Jag har alla mina CSN-pengar i mitt e-sparkonto, och jag överför pengar från det kontot till mitt bankkort lite då och då, när jag behöver pengar. Det är inte smart att ha alla dina pengar på ditt bankkort, för om du skulle bli rånad eller om någon får reda på din kortkod så kan de dra ut jävla massa pengar från en automat. Ett e-sparkonto kan alltså BARA du nå, och endast när du loggar in på din banks hemsida. Och att överföra pengar till ditt bankkort tar mindre än 30 sek. Såhär gör i princip alla jag känner! Gå bara till din bank och be att få öppna ett e-sparkonto, eller vilket konto du vill. Det allra bästa är att du berättar för bankpersonalen VARFÖR du vill ha ett extra konto, för då kommer de att ge dig det allra bästa tipset=)

Vi ses i Gdansk =) ! 


Mary

Har fått en lista med massa böcker inför första året. Frågan är vilka böcker tycker du var bra/nödvändiga? De har visserligen fetmarkerat de obligtoriska böckerna men är det några böcker du tyckte var extra viktiga? 

Under t.ex. History of medicine står endast en bok, men den är inte fetmarkerad? Vad menar de med det? För man ska ju ändå läsa kursen men behöver man inga böcker?!

 

SVAR: Hej!! Jag har skrivit ett väldigt ingående inlägg förut om alla skolböcker, men jag kan ju skriva kortfattat igen!

Såhär är det! De enda böckerna du behöver är böckerna i Anatomi och Histologi! I Embryologi, Kemi och alla andra kurser så kommer ni att FÅ materialet! I embryologi är t.ex. pluggmaterialet alla föreläsningar! Och de läggs ALLTID upp på skolans hemsida, så att ni kan spara dem till era egna datorer. Ni får alltså verkligen allt material ni behöver från skolan. Detsamma gäller i Kemi, Cellbiologi, First Aid, History of Medicine, Polska, Latin etc. 
När vi talar om just History of medicine så kan jag nämna att det är den största skitkursen som skolan någonsin haft. Ingen i skolans historia har någonsin blivit icke-godkänd i den kursen haha. Det finns inga lektioner att gå på, utan det finns frivilliga föreläsningar som man kan gå på, om man vill! Provet är ännu en gång baserat på en massa fakta och texter som läraren kommer att lägga upp på skolans hemsida. Så böcker behöver du VERKLIGEN inte.

Lycka till och vi ses i Gdansk =)))


 Mary igen

Mina föräldrar och jag ska dra till Gdansk en gång innan skolstarten börjar. Jag undrar om du vet om vi kan bo i studentkorridoren? Hyr dem ut typ gästrum till utomstående? Jag skickade mail till han som sköter campus, han svarade lite mystiskt med " we can do it on September in Gdansk". Vad ska detta betyda tro?

 

SVAR: Ja ni kan bo i studentkorridoren! De hyr ut rummen till vanliga människor över sommaren. Fast jag vet inte riktigt vad han menar med sitt svar.. han kanske menar att ni endast kan hyra rummen i September? Har ingen aning faktiskt.. Jag har aldrig själv hyrt rum över sommaren, men jag vet att många andra elever har gjort det, särskilt dem som redan tagit examen men som har återvänt för att besöka staden. Maila honom igen och få ett ordentligt svar, för jag kan tyvärr inte hjälpa dig med just dem reglerna =/..

Lycka till med det och ha så trevligt i Gdansk :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0