CSN lånet

Kristina  ([email protected]) om Air or Pro? = PRO!:
hej Anjaz!
jag tänder börja i gdansk nästa år, men känner mig kluven på grund av den höga studieavgidften som ligger nära en miljon i skulder. Vad tror du att du kommer att betala tillbaka som studieskuld
SVAR: Jag förstår det.. man kan ju välja andra studieorter och andra skolor som kostar mindre, fast Gdansk har ju bra rykte och CSN täcker ju lånen. Det handlar ju om DU själv är villig att vara skuldsatt. Du kommer få betala tillbaka lånet i resten av ditt arbets-liv. Men försök tänka såhär; Du kommer ha RÅD att betala tillbaka lånet. De första åren som AT-läkare tjänar man inte mer än 24-25 000 kr (efter skatt), så då kan det vara lite jobbigare att betala 2-3000 i CSN lån. Men ju längre tid det går, desto mer tjänar du, och du kommer inte tänka på lånet efter några år. Lånet kommer bli en del av dig, och utan lånet så hade du aldrig fått chansen att studera till läkare. Jag försöker i alla fall tänka så.
Att betala tillbaka lånet blir som ännu en "räkning". Man får bara acceptera att den måste finnas bland räkningarna lika länge som din hyra.
Jag vet inte hur mycket jag kommer bli skuldsatt eftersom att jag försöker ta mindre lån och få lite mer hjälp av mina föräldrar. Men om man tar max-lån (vilket jag gjorde 1a året) varje år så får man runt 150 000 kr, därav 30 000 är bidrag. Så 120 000 * 6 år = ca 700 000 kr. Och med tanke på att det är ränta på lånet så blir det nog NÄSTAN en miljon att betala tillbaka. Om man jobbar i 30 år och betalar tillbaka under hela den perioden så blir det runt 2500 kr/månad att betala tillbaka till CSN. Så det är mycket pengar, självklart.
Hoppas det hjälpte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0