Important

J.T  ([email protected]) om Praktiken!:
Hej igen :P
Jag håller just nu på med att kolla vilka böcker jag bör köpa inför skolstarten. Jag vet att du har skrivit att det räcker med 4 böcker. Men jag tittade på MUG's hemsida och där fanns det jätte många böcker som var obligatoriska. Dessutom är histologi boken som du rekommenderade annorlunda än vad hemsidan rekommenderade. Vad ska jag göra? Kan det vara så att vi kommer att använda andra böcker än vad ni gjorde?
SVAR: Okej jag tittade precis på hemsidan, och jag ser att skolan har ändrat histologi boken detta året. De rekommenderar alltså BRS:en till er. BRS:en är alltså en sammanfattning till den stora boken.
När vi hade histologi så rekommenderade de inte BRS:en, utan de ville att vi skulla använda oss utav den stora boken (Color Textbook of Histology), så det var därför jag också skrev upp den på min blogg. Den stora boken är VÄLDIGT bra, men nästan alla (inklusive jag) använde BRS:en ändå! Den räcker alltså.
Till våra deltentor använde många (även jag) mestadels den stora boken, men det var eftersom att vi inte "vågade" använda BRS:en, vi trodde inte att den skulle vara tillräcklig. Men till slut började vi lyssna på de äldre eleverna, så vi bytte till BRS:en och insåg att den räckte mer än väl!! Så till sluttentan använde jag bara BRS:en, och jag klarade tentan! Så ni klarar er på BRS:en :)
Den stora boken kan vara bra för vissa, åtminstone under de första veckorna, för vissa kan ha svårt att förstå histologi. Den är bra om man inte förstår BRS:en, för den stora boken är ju mer pedagogisk och detaljerad. Den borde man ta fram om man vill få saker o ting förklarat, eller om man vill titta på tabeller (som är väldigt viktiga inför proven). De flesta som läser den stora boken får dessutom högre betyg på sluttentan.
Så ni sparar DEFINITIVT tid på att läsa BRS:en, och ni kommer klara kursen med hjälp av den. Fast det skadar inte om ni också har den stora boken hemma, för den kan behövas lite då och då. Bilderna i den stora boken är dessutom tuuusen gånger bättre.
I anatomi finns det 3 böcker man kan använda; En Atlas, en bok som heter Gross Anatomy, och en mycket större teoribok som heter Clinically Oriented Anatomy (COA). Här gäller samma sak. Grossen är en sammanfattning på COA. Jag använde bara Grossen, men till vissa smågrejer använde jag COA. Det fanns många elever som BARA använde sig utav COA vilket är mycket ambitiöst, eftersom att boken är enorm. Ni klarar anatomi med hjälp av Grossen, för i princip aaaaalla elever använder Grossen och ENDAST grossen. COA kan ni köpa om ni vill få saker o ting förklarat, och här gäller samma sak; den kan vara bra att ha de första veckorna!
Och med tanke på att anatomi är klurigare än histologi så rekommenderar jag att ni köper COA även om ni bara använder Grossen under året. COA förklarar saker o ting väldigt bra, och vissa kunskaper är viktiga att kunna väldigt grundligt, och i dessa fall räcker inte Grossen.. Så köp alla 3 böckerna om ni vill vara på den säkra sidan. Eller så börjar ni med att köpa Grossen, och om ni känner att det inte räcker så kan ni köpa COA lite längre in på första terminen. Alla böcker finns att köpa där också, så var inte oroliga!
Hoppas att allt blev lite klarare nu!
Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Jummana T.

Tack så hemskt mycket! Det är skönt att man kan fråga dig om hjälp :)

2011-08-14 @ 22:05:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0