Sent svar på en stor fråga!

Z  ([email protected]) om Sushi night:
Hej Ajnaz :)

Jag hittade din blogg idag och har läst gamla inlägg hit och dit. Du har en inspirerande blogg som gör så man faktiskt orkar plugga. Dessutom skriver du så intressant också.

Jag vill också söka till Gdansk Medical University till hösten 2012. Jag har alltid velat bli läkare men valde ett av göteborgs svåraste gymnasium så jag har långt i från alla MVG men det har som sagt varit min dröm ända sedan barnsben och jag vägrar ge upp den och jag väljer ( precis som dig) att studera utomlands hellre än väljer en annan utbildning här i Sverige. Bor i Göteborg.

Men jag vill gärna veta lite om intagningsprovet, vad dem kollar på för betyg och sånt. Jag har ringt Dr. Barbara Jedlinska men hon sa att dom inte kunde skicka gamla prov för de använder samma prov årligen. Det vore väldigt snällt om du kunde ge mig lite information om provet, var det svårt? Hur pluggade du till det? Hur länge pluggade du? Är det försent för mig att börja plugga nu? 

Sedan undrar jag en annan grej, är det sant att om man failar en kurs blir man skuldsatt? 

Jag beundrar dig verkligen. Men det känns som att ju mer jag går in på ämnet ju räddare blir jag. Jag vill verkligen detta.

SVAR:
Heeej! Åh tack, vad du är gullig!
Jag vet precis vad du menar när du pratar om ditt gymnasium. Jag hade det precis likadant. Jag gick ut med 310 poäng från högstadiet så när jag sökte in till gymnasium så valde jag Malmös svåraste bara för att jag visste att jag skulle bli antagen där. Det är klart att jag blev diciplinerad, fick mycket kunskaper osv, men det var inget smart val med tanke på att jag ville söka in till läkarlinjen senare. Hade jag valt en annan skola så hade jag åtminstone kommit närmre 19 i snitt. Men vi vet ju att 19 inte är tillräckligt ändå hahaha så det spelar ingen roll i slutändan. Och jag kände samma som dig. Jag ville verkligen plugga till läkare, men mina föräldrar ville bara att jag skulle PLUGGA. Så jag sökte in till Apotekarutbildningen och var nära på att åka till Uppsala o plugga där, men så tänkte jag "vafan ska jag göra på apotekarutbildningen:S jag vill inte stå och fixa droger, jag vill hjälpa människor face-to-face". Så jag blev tvungen att ta ett sabbatsår, och därefter åkte jag till Gdansk! Och det visade sig vara det rätta valet.
.
Alltså angående intagningsprovet.. Jag tyckte att provet var svårt, men det var pga att jag inte alls hade förberett mig så väl som jag borde ha gjort. Jag lånade alla böcker från biblioteket redan i januari men jag öppnade dem typ i slutet på maj månad haha. Provet är dock bara baserat på dina gymnasiekunskaper, så om du minns det "viktiga" i kemi & biologi så klarar du dig. Jag hade glömt ganska mycket, så därför var provet svårare för mig.
Men det är verkligen bara dina gymnasiekunskaper som krävs, så få inte panik. Jag minns inte alls vilka frågor som kom på provet, men det var ganska "basic" när jag tänker efter. Så du kan väl börja förbereda dig i mars/april någon gång om du känner att grunderna i kemi B/biologi B inte riktigt sitter så bra.
.
När du söker till Gdansk så kollar de på dina betyg i Eng B, Kemi B och Biologi B. Om du fått skitbra betyg så behöver du få mindre antal rätt på intagningsprovet. Om du t.ex. bara har fått G i de ämnena så måste du få lite fler poäng på provet.
Jag klarade dock inte provet utan jag fick precis på gränsen till det jag BEHÖVDE få, vilket slutade med att jag fick genomgå ett muntligt test med en professor. Det muntliga provet hålls alltså samma dag, precis efter att ni fått resultaten. På det muntliga testet frågar professorn BARA biologiska frågor om människokroppen. T.ex. om hjärtat, vart levern sitter, hur många revben vi har, hormonsystemet, lite sånt där. Så förbered dig på kroppens biologi också, men bara grunderna, inte så invecklat haha. Det var FETT nervöst att sitta där o snacka på engelska med mannen som skulle min anatomilärare i Gdansk, men det gick ändå skitbra för mig för jag bruuuukar kunna hålla mig lugn i sådana situationer. Och han bombarderar ju inte dig med frågor utan det är ett väldigt lugnt samtal.
.
Såhär är det när det gäller kurserna.
Det kostar att studera här i Gdansk.
Under första året läser du flera kurser, och två av dem (Anatomi & Histologi) måste du klara för att FÅ gå vidare till andra året. De andra kurserna (t.ex. kemi, embryologi) får du lov att läsa i 2an parallellt med dina vanliga 2a-års-studier OM du nu inte har klarat dem i 1an. MEN du måste betala för alla kurser som du måste läsa om.
När det gäller anatomi & histologi så är det lite annorlunda. Om du failar någon av dem eller båda två så måste du läsa om kursen/kurserna under ett helt år. Vilket betyder att du bara läser det ämnet under året. Du får alltså inte gå vidare till andra året förrän du klarat kursen. Det man dock kan göra är att man väljer till några enkla kurser som man egentligen ska ha i 2an, så att man inte BARA har anatomi & histologi. Detta gör att du sen har mindre att läsa i 2an eftersom att du redan läst vissa småkurser under ditt "mellanår".
Så sträva efter att klara histologi & anatomin, för man vill inte gå miste om ett helt år..
I 2an gäller samma sak, fast här gäller det att klara biokemi, physiologi och polskan (tror jag). Om man inte klarar någon av de ämnena så får man inte heller gå vidare. Det finns dock vissa personer som HAR fått ta med sig ämnet till 3an, men jag vet inte hur reglerna har varit där..
.
Och var inte rädd. Plugget är jobbigt men det är inget som man INTE klarar av. Det enda jobbiga är att man blir stressad över upplägget av sitt plugg. Man vill planera in allt men tiden är knapp. MEN det är inte så hela tiden, tro mig. Det går liksom upp o ner. Vi har både lätta perioder och svåra perioder. Överlag så tycker jag att det är skitkul även om jag mår skitdåligt vissa dagar. Men så är det! Det ska inte heller vara lätt, annars är något fel med utbildningen! haha.
Believe me, om du vill bli läkare så kommer du inte ångra dig om du kommer hit. Du kommer ha skitkul och träffa en massa nya människor (90% är från sverige dessutom).
.
Hoppas detta hjälpte ! =))

Kommentarer
Postat av: Z

Tack så mycket Ajnaz :) Det hjälper verkligen!

2011-12-09 @ 12:15:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0