Frågor och svar!

a om There´s no place like Home:
Hej Ajnaz,

Va skönt det måste kännas att vara hemma och umgås med familjen, njut :) 

Jag tänkte fråga dig lite frågor, du behöver ej svara om du ej har tid eller ork :D

1. Känner du att du får mer respekt av släktingar/vänner etc nu när du är läkarstuderande? Bara sådär spontant?

2. Jag har läst tidigare inlägg om att du haft en pojkvän, gjorde ni slut när du började dina läkarstudier eller har ni långdistans? Funkar det? För man har så mycket plugg hur ska man hinna?

3. Har man tid för pojkvänner och sånt när man är läkarstuderande?

4. Hur kommer man över en kille på ett bra sätt? Hur lång tid brukar det ta ? Jag vet att det är olika men jag är desperat, det har gått 2 mån!!! 

Tacksam ! 
a om There´s no place like Home:
Hej jag är samma person med frågorna ovan, har en sista fråga till dig:

Förlåt om jag är besvärlig. Men jag har hört att efter varje avslutad år på läkarlinjen ska man praktisera stämmer det? Isåfall, vart kan man praktisera? Kan man


SVAR:
1. Alltså nja, jag blir precis likadant behandlad som alla andra faktiskt. Det enda jag kan komma att tänka på är att föräldrarnas vänner alltid undrar hur det går för mig. Men så har de egentligen alltid varit. Hela min familjs umgängeskrets är duktiga arbetare med ambitiösa barn, så de har alltid varit suuuuuperintresserade över vad vi pluggar/jobbar med. Tycker det är gulligt:D haha. Men släkten i Iran är dock superglada. I deras ögon är jag redan doktor hahaha. Lite komiskt faktiskt..
Vännerna behandlar mig också likadant. De tycker om mig för den jag är, och min studieriktning är aldrig i fokus när vi är med varandra. Tycker faktiskt att det är skönt ibland. I Gdansk pratar vi om plugg konstant, så jag får typ "vila" när jag kommer hem till Malmö haha.
2. Du har helt rätt, jag hade pojkvän för 2 år sen, men vi gjorde inte slut pga studierna. Vi gjorde slut av en konstig anledning som jag inte ens själv förstår när jag tänker tillbaka hahah. Det var ett stort missförstånd. Men det var inte pga plugget! Vi gjorde slut samma sommar som jag tog studenten, och då hade jag inte ens planerat att åka till Gdansk.
Jag kan i alla fall säga en sak med säkerhet. Långdistans funkar!! Särskilt i staden där jag bor. Flygresan till Malmö tar 30 minuter och det är billigare än att ta tåget till Göteborg. Så det hade inte varit några problem för mig om jag hade haft distansförhållande. Sen får vi ju inte glömma Skype. Förutom närhet & intimitet så är Skype helt fantastiskt!!
Många i Gdansk har förhållande, men alla kan inte hantera det. Jag har många bekanta som har blivit väääldigt dåliga på att plugga pga att de lägger ner för mycket tid på sina partners. Sen har jag andra bekanta som fungerar SKITBRA ihop! Tror att det beror mycket på ens egen självdiciplin och ifall den andra personen är förstående.
3. Som jag skrev precis, det funkar sålänge man kan prioritera rätt. De flesta som har partners i Gdansk tar plugget först, och sedan lägger de ner sin fritid på varandra. Man måste försöka hitta en balans mellan plugg, vänner och pojk- /flickvän. Men det är inget fel med det. Det krävs lite mer jobb för att kunna hålla kvar en pojk- /flickvän i Gdansk, för det finns så mycket yttre påfrestningar. Men det funkar =))
4. Det här med killar är svårt haha. Det finns inget rätt eller fel svar! Vissa säger att det bästa sättet är att träffa någon annan, men jag tror absolut INTE på det.
Det bästa är att låta tiden läka såren. Det finns inget annat sätt. Det tog mig ett helt år att glömma mitt ex, från att vi gjorde slut fram tills jag slutade vara ledsen. Och än idag har han en speciell plats i mitt hjärta. Men det är för att han betydde extremt mycket för mig, och med tanke på att han var en underbar kille så blev det svårare att släppa taget.
Så det beror på vem killen är också! Om det är någon som du haft väldigt väldigt starka känslor för och som du verkligen har klickat med, då kan det bli svårare. Det beror också på VARFÖR och HUR ni gjorde slut. Är ni fortfarande vänner eller inte? Var han otrogen? Vill du ha honom tillbaka? Om du vill ha honom tillbaka så är det svårare att komma över honom. Så var det för mig. Att försöka vara vänner kan också vara ett hinder om du försöker glömma killen. Det finns många faktorer som du behöver tänka på!! Som sagt, det tar tid. Men det är ingenting du kan tvinga fram, det är helt omöjligt. Ibland kommer det kännas som att du glömt honom, men efter någon vecka kommer känslorna tillbaka. Så stressa inte. Känslorna försvinner efter ett tag, när du minst anar det =)

Det där med praktiken stämmer. Vi måste praktisera 4 veckor varje sommar, och du får praktisera precis vart du vill, i vilket land du vill! Sålänge du kan bevisa att du praktiserat på papper. Men det finns regler inför varje praktik. Man ska utföra olika uppgifter olika år. Ena året är man på akuten, ett annat år är man hos en familjeläkare. Det är alltså olika varje år =)

Kommentarer
Postat av: Ina

Av ren rastlöshet så hittar man hit till denna super trevliga blogg,

Måste bara påpeka att det du skriver i denna inlägg stämmer helt har själv nära o kära som pluggar i Gdansk och allt funkar, med rätt inställning på det hela vill det säga. :)

Lycka till med studierna och hoppas du får en super skön ledighet/ Ina

2011-12-22 @ 02:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0