Svar på fråga

J.T  om hej igen!:
Hejsan, jag har några frågor angående livet som läkarstudent i polen och jag skulle vara jätte tacksam om du tog dig tid att besvara de :)
1. Räcker pengarna man får från CSN? Hur mycket är det man får?
2. Är det bättre att bo i en egen lägenhet istället för ett studentrum? Vad tycker du?
3. Är intagningsprovet svårt? Har du några tips om vad jag bör tänka på?

Tack så mycket :)

SVAR: Hej!! Jag kan börja med att säga att CSN-lånet helt enkelt beror på.. Jag har tagit maxlånet vilket betyder att jag även får lån för att kunna betala skolavgiften. Mitt CSN-lån täcker alltså alla mina kostnader här.
Jag får runt 150 000 kr för ett år, runt 74-75000 kr per termin. Men man betalar ju runt 45 000 kr i skolavgift per termin, så man har inte så jättemycket att leva på. Men man klarar sig! Hyran är ju så billig här. Men jag får faktiskt hjälp av mina föräldrar också, för jag handlade ganska mycket till mitt rum när jag kom hit i september.
Men var inte orolig för pengarna. I värsta fall kanske du behöver 1-2000 kr per månad av dina föräldrar, och jag tycker inte att det är så mycket begärt.

Jag tycker att du ska börja med att bo på studenthem. Många hade sagt tvärtom men låt mig säga såhär. JAG trodde aldriiiiiig att jag skulle kunna bo här. ALDRIG! Men jag trivs så himla bra med alla mina vänner här.
Det allra jobbigaste är när folk väsnas på helgkvällar då man själv inte är ute och festar utan helt enkelt vill SOVA! Eller på morgnarna när folk är uppe supertidigt och skriker i korridoren. Men man vänjer sig verkligen. Och sammanhållningen är skitbra på studenthem, vi har så jääääävla kul tillsammans och man kommer så nära varandra! Vi knackar bara på varandras dörrar när vi har tråkigt eller vill ta paus från plugget.
Om man flyttar till en lägenhet direkt så missar man VÄLDIGT mycket. Det är jättesvårt att lära känna nytt folk om man flyttar till en lägenhet direkt, det LOOOOOVAR JAG! Jag ser det med mina egna ögon. Så det slutar med att man är jätteensam i sin lägenhet. Och sen är folk väldigt lata här. Räkna inte med att få besök så ofta, ingen kommer orka komma hem till dig. Så är det tyvärr här.. Folk blir så vana vid att alla är här på dorm, så man orkar inte lägga ner tid på enstaka folk som har flyttat. Jag tycker att man ska flytta till lägenhet efter 1:a året om man verkligen vill flytta!! Flytta inte direkt!!!! Men jag känner många som har bott på studenthem i flera år. Det är billigt och kul!
Men det är även billigt att bo i lägenhet här i Polen, så om du verkligen vill bo i lägenhet så kommer du ha det jättebra! För lägenheterna är fräscha och billiga!

Intagningsprovet VAR svårt, för mig. Jag hamnade ju på gränsen, så jag blev intagen genom muntligt test.
Jag förberedde mig inte tillräckligt, och jag ansökte ju året efter min student, så jag hade inga fräscha kunskaper.
Jag kan ge några tips: Plugga på engelska termer i kemi & biologi. Jag hade svårt för de engelska termerna i kemi, för jag hade aldrig hört eller sett termerna förut. Natrium heter t.ex. sodium, och Kalium heter potassium. Sånt kan man inte veta OM man aldrig sett det förut.
Plugga även på KROPPENS biologi, organen och hormonsystemet osv. För OM du skulle hamna på gränsen på det skriftliga provet så kommer du att få göra ett muntligt test, och på det muntliga testet frågar de nästan ALLTID om kroppen och sådär. Korta och raka frågor, men nästan alltid om kroppen.
Men få inte panik över provet, för det är faktiskt inte så hemskt. Du kommer liksom känna igen svaren och sådär om dina kemi/biologi-kunskaper är relativt fräscha!


caroline  om Sammanfattning av den senaste tiden här i Gdansk!:
Hej! Gillar din blogg, keep up the good work! Jag kommer förmodligen börja studera i Gdansk i år.
Skulle vilja veta hur inträdesprovet var, hur förberedde du dig ?
Kan du ge några råd/tips inför flytten till Gdansk vad man bör tänka på i övrigt =)

SVAR: Svarar om en stund :D

Kommentarer
Postat av: J.T

haha ok, tittar till snart igen.

Förresten, gillar din blogg...keep it up ;)

2011-01-25 @ 14:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0