Frågor om våra prov&tentor!

Anonym om Frågor och svar!:
Ajnaz, tack!! Jätte snällt av dig att svara så utförligt och tydligt. Tack så himla mycket det var till stor hjälp ! :D jag undrar en sak till: är proven i anatomi( respektive i de andra kurserna) multiple choice ? Och är frågorna ställda på så sätt att man själv ska kunna ett ord, tex vad heter just detta ben? Eller ska man endast känna igen ett ord tex utifrån en bild? Hoppas du förstår min fråga. Och ännu en gång: taack!! Du har hjälpt mig mycket :)

SVAR:
Anatomi:
Det FÖRSTA och SISTA delprovet är s.k. single-choice prov, där du får 5 svarsalternativ varav 1 är rätt svar.
Det ANDRA och TREDJE delprovet är dock open-questions där du själv måste skriva svaret. Svaret du ger är väldigt kort, var inte orolig. De frågar frågan på ett särskilt sätt så att du inte ska behöva svara med flera ord, utan det ska gå snabbt att svara att svara på frågan (och det måste även gå snabbt för lärarna att rätta).
Slutprovet i Juni är även open-questions vilket är ganska förjävligt, men själva frågorna är LÄTTARE än på delproven. Det svåra med slutprovet är ju att det täcker hela kursen, så det är kan vara svårt att lära sig allt på så kort tid.. Det är viktigt att man pluggar bra under året, för då har man en stoooor fördel inför slutprovet. Frågorna är dock mycket mer grundläggande och enkla i jämförelse med delproven:)

Histologi:
ALLA prov är single-choice! :) Samma sak gäller här, delproven är svårare än slutprovet! Slutprovet har dock jäävligt många frågor i jämförelse med delproven så det är jobbigt att ta sig genom allihopa. Delproven består av i genomsnitt 60-90 frågor medans slutprovet nästan alltid är över 105 frågor.

Embryologi:

Slutprovet är single-choice även här! Fast embryologi provet är nog det svåraste provet jag skrivit. Eller inte svåraste, utan klurigaste. Svarsalternativen är jättejobbiga och man kan tycka att typ ALLA beskriver samma grej. Så var försiktiga med embryologi. Det är inget ämne man ska underskatta, tro mig, det gjorde vi, och vi fick en rejäl box i huvudet tack vare det. Jag har klarat alla slutprov på första försöket, men Embryologi var det enda ämnet som jag misslyckades med på första försöket, just pga. att jag UNDERSKATTADE DET. Ta ämnet på allvar, och plugga bara på era föreläsningar! Om ni börjar blanda in böcker så kommer det ta väldigt dyrbar tid ifrån er.

Kemi:
Blandade frågor! Både single-choice och open questions, fast det är ju enkla frågeställningar, typ räkneuppgifter och sånt där. Ganska likt gymnasieproven.

Cell biologi:
Single-choice prov!
Plugga bara på föreläsningar och GAMLA prov från föregående år. Nästan 80% av provet består av gamla frågor.

Kommentarer
Postat av: hej

Hej!

Jag undrar bara om man blir tillkallad för att göra inträdesprovet även om man har ett G i nåt ämne,t.ex Kemi A.

2011-07-19 @ 08:16:45
Postat av: Anonym

Ville bara säga att du har en jättebra blogg, särskilt för oss nya som ska börja nu till hösten!! Ha det bäst

2011-08-02 @ 20:29:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0