Frågor och svar!

Caroline om Gammal video men varsågod:
Heey! =)
Jag undrar vad du hade för betyg i kemi/ biologi a,b när du gick ut gymnasiet :)

SVAR: Hej! Jag hade VG i alla de ämnena! Hade VG i både Biologi A och B, och VG i Kemi A och B. Fyfan vad jag ogillade Kemi B haha, kommer aldrig glömma det.


Fadia  ([email protected]) om June has arrived:
Hej ajnas. Jag flyttar till gdansk i september och ska börja läsa till läkare där:) jag kom in genom intagningsprovet i gbg och är jätte glad :) jag undrar nu om du skulle kunna hjälpa mig att förbereda mig inför studierna i anatomin, eftersom att jag har hört att de är särskilt krävande. Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde skriva här i bloggen eller till min mejl precis vilka sidor vi ska ha i den stora atlasen. Jag har den hemma men har inte en aning om var jag ska börja. Tacksam för svar:)

SVAR: Heeeeej Fadia! SÅÅ kul att du också börjar i september! Jag kommer inte veta vem alla nya är, så jag hoppas att du säger HEJ ifall du ser mig där:)
Okej. Anatomin är lite klurig. Såhär ligger det till. I aaaaaaalla år så har anatomin varit uppdelad såhär:

Första delprovet: Upper & Lower Limb (alltså armar och ben)
Andra delprovet: Thorax & Back (bröstkorg och rygg)
Tredje delprovet: Abdomen & Pelvis (alla inre organ i magområdet och könsområdet)
Fjärde delprovet: Head & Neck (huvud och nack-områdena)


Men till VÅRT år, alltså när vi började i 1an, då ändrade skolan på vissa studieplaneringar. Jag har ingen aning om varför dem gjorde detta.. de gjorde allting sååååå mycket svårare för oss. Särskilt i anatomi.
Tidigare var det så att när man läser t.ex. Upper & Lower Limb, då börjar man först med alla "ben" på dessa områden innan man går in på artärer, muskler, vener, nerver osv.
Men när VI började förra året så ändrade de reglerna för att de ville "testa" och se hur det går för oss. Vi hade alltså en planering som gick ut på att vi hade ALLA ben i hela kroppen på första delprovet. Och med tanke på att benen i kroppen inte är en "stor del" av anatomin, så blev de andra delproven jättetuffa för oss. Istället för att ha 2 områden per prov så hade vi istället 3 områden, och vi hade lika mycket tid på oss som alla tidigare år. Tredje delprovet var det allra värsta, för Abdomen & Pelvis är så jävla komplicerade. Såhär såg vår planering ut:

Första delprovet: Osteology (alltså ALLA ben i hela kroppen, dvs. ben, armar, bröstkorg, ryggrad, skallen, ALLT)
Andra delprovet: Thorax & Back & Upper Limb (alltså allt annat förutom ben, för det hade vi på första delprovet)
Tredje delprovet: Abdomen & Pelvis & Lower Limb (samma sak här, allting förutom ben)
Fjärde delprovet: Head & Neck
(samma sak här, allting förutom ben)

Så sammanfattningsvis.. Oavsett vilken planering NI kommer att få så kommer ni ändå att börja med benen. Om ni har VÅR planering så kommer ni börja med benen i Upper & Lower Limb. Så jag tycker att du kan börja titta på det! OM ni har den "vanliga" planeringen så kommer ni också börja med benen i Upper & Lower Limb, fast istället för att fortsätta på benen i andra kroppsdelar så kommer ni att fortsätta med artärer, nerver osv i Upper & Lower Limb. Hoppas att du förstår hur jag menar! Jag VET att det är klyddigt. Så jag tycker att du ska börja titta på Upper Limb! Där finns redan en massa grejer att titta på, så stressa inte igenom det. Du kommer ändå ha försprång även om du kan LITE mer än alla andra. Så tänk inte på att du ska lära dig allt som finns där. Bara lär dig alla benen och delarna på dem, hur de sitter ihop med varandra osv. Försök att lära dig hur man urskiljer höger från vänster sida, för vissa ben kan vara kluriga.
En sak som du måste komma ihåg är att anatomi är väldigt logiskt. Du kommer inte fatta ett piss av orden som står i Atlasen nu. Men alla namn betyder något, JAG LOVAR DIG! Du KOMMER fatta det. Du kommer tänka precis som alla andra i början "Shit hur FAN ska jag kunna komma ihåg alla namn?". Men tro mig, DET KOMMER DU! Man måste bara komma in i anatomisystemet lite grann. Det är därför skolan börjar med ben och sådant, för det är inte många ord och namn som man ska kunna.
Bara skriv till mig igen ifall du undrar något!:D

J.T  ([email protected]) om Gammal video men varsågod:
Hej
jag har en liten fråga angående hyran och sånt.
Hur betalar ni för hyran,el och allt det där för rummet? Betalar du räkningarna (plusgiro etc) via internet?
Jag undrar detta för att jag har precis skaffat ett visa kort med en dosa (innan hade jag ett ungdomskort) så de i banken frågade om jag ville kunna betala räkningar och sånt också...

SVAR: Jag skriver svaret här igen, trots att jag redan svarat i ett gammalt inlägg!
Ni kommer sköta alla betalningar genom "internationella överföringar". Så allt ni behöver är en dosa för att kunna logga in på internetbanken. Så ni ska alltså inte betala några räkningar, utan ni överför endast pengar. Det är skitenkelt att överföra pengar till banken, fast första gången kan vara lite störig. Be någon på banken om hjälp ifall ni inte kan göra det hemifrån första gången!


Anonym om YESSSSS:
Hej, vad roligt att du klara av tentan, förhoppningsvis nästa också :)
Jo, har en fråga, jag hittar inte boklistan dom skulle ha på hemsidan, kan du skriva vilka anatomi och histologi böcker ni använder? När du är klar med ditt sista prov så klart! Är väldigt tacksam att du tar dig tiden! Kram

SVAR:
ANATOMY=
1. Gross anatomy
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0781771749
2. Atlas of Human Anatomy
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1416059512
3. Clinically Oriented Anatomy
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1605476528
HISTOLOGY=
4. Color textbook of Histology
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1416029451

Jag lovar att ni inte behöver fler böcker. I alla andra ämnen kommer ni få annat material från lektioner och föreläsningar. Embryology är t.ex. BARA föreläsningar. Provet är baserat på 10 föreläsningar där varje föreläsning har runt 50 "sidor" med information, ibland några meningar, ibland några ord. Det handlar om att bara memorisera in föreläsningarna. Det FINNS enstaka människor som köper böcker i embryologi men de är bara nödvändiga om man verkligen INTE fattar någonting när man går genom föreläsningarna. Men ni kommer förstå, det är inget svårt. Och i värsta fall så kan ni låna böckerna på biblioteken istället, så köp inte dem.
Ni behöver heller inte böcker i kemi, ni får papper och labb-papper från lärarna.
Cellbiology är också bara baserat på lektions-information och presentationerna som lärarna har för er. Och alla presentationer finns på skolans hemsida.
Köp inte andra böcker!


J.T  ([email protected]) om Torsdag:
GRATTIIIIISS :D (Bättre sent än aldrig)
Du är verkligen en förebild. Måste försöka att bli som dig när jag börjar nu i september :)
Ha en underbar sommar...själv måste jag förbereda mig snart innan flytten :P
Förresten, jag och min kompis hade tänkt skaffa en lägenhet. Känner du till något bra ställe som ligger nära skolan? Kanske har du några kompisar som flyttade in till lägenheter? Hur skaffade de lägenheterna?
Kraaaaam

SVAR: Så söt haha tack :D sålänge du pluggar så kommer du klara allt!
Lägenheter kan ni antingen fixa härifrån, alltså innan ni flyttar dit i september, men de flesta fixar faktiskt lägenhet när de åker till Polen. För det kommer finnas uppsatta annonser, reklampapper osv där folk vill hyra ut lägenheter. Det finns till och med särskilda företag som är till för att skaffa lägenheter till oss studenter. Vissa studenter skaffar lägenhet i Gamla stan, men då måste man ta spårvagn till skolan, och det är nog bara 3-4 stationer vilket är väldigt nära, men på tidiga morgnar eller på vintern kan det vara jobbigt att behöva åka tidigare till skolan.
De flesta bor dock i ett område som heter Fosha. Lägenhetsområdet Fosha är väldigt väldigt fint och lyxigt eftersom att de håller på att bygga hela tiden. Men där finns både vanliga lägenheter och fina lägenheter. Det som är bra med Fosha är att det ligger precis vid studenthemmen. Från mitt rum på studenthemmet ser jag mina kompisars lägenhet, så det ligger alltså precis vid våra studenthem. Det är närmre till skolan från MIG, fast det är bara 5 minuters promenad från mig till lägenheterna i Fosha. Så leta efter något i Fosha ifall ni vill hitta något fint och praktiskt :)





Kommentarer
Postat av: Anonym

Ajnaz, tack!! Jätte snällt av dig att svara så utförligt och tydligt. Tack så himla mycket det var till stor hjälp ! :D jag undrar en sak till: är proven i anatomi( respektive i de andra kurserna) multiple choice ? Och är frågorna ställda på så sätt att man själv ska kunna ett ord, tex vad heter just detta ben? Eller ska man endast känna igen ett ord tex utifrån en bild? Hoppas du förstår min fråga. Och ännu en gång: taack!! Du har hjälpt mig mycket :)

2011-07-02 @ 23:15:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0