Frågor del 1

Anonym om HEJJJJJ:

Är det inte jobbigt när lärarna vill se en misslyckas?Eller det kanske inte är så?

 

SVAR: Jo.. alltså.. jag tror inte att det handlar om att de VILL se oss misslyckas. De är ju trots allt lärare. Men de gillar att testa vilka som pallar trycket eller inte. De är väldigt hårda här, och de gillar att se eleverna kämpa röven av sig. Sen så skäms de inte över att straffa dem som redan läst kursen förut (till exempel).

Man märker att de är mänskliga när de väl träffar en student som HAR kämpat men som helt enkelt har svårt för ett ämne, då försöker de ändå uppmuntra en till att fortsätta kämpa. Diciplinen här är väldigt annorlunda från den i Sverige. Ingen svensk läkarstuderande kan föreställa sig hur lärarna är här. Vi har inte monster till lärare, men det är fortfarande en stor skillnad. Ingen favoriseras här, inga dödsfall i familjen är en ursäkt för att få åka hem och missa lektioner, ingen sjukdom är tillräckligt farlig för att stanna hemma från skolan. Även om du har en "sick-note" från läkarna så gillar inte lärarna att du missar lektioner.. De har typ den inställningen haha.

 


H om Snäääällla berätta!:

Hej :) eftersom jag själv har planer på att söka till Gdansk så är jag intresserad av allt allt allt som har med skolan att göra. Bilder på hur där ser ut, böckerna, lärarna, staden, boendet osv :)

Tack för bra läsning!

 

SVAR: Hej! Vad kul att höra!! Förlåt att jag svarar så sent! Men jag lovar att börja fota mer hädanefter! Ska också leta upp lite gamla bilder och lägga upp i något annat inlägg. Har faktiskt varit dålig på att fota den senaste tiden, inte bara för bloggens skull, utan även för min egen. Jag vill ju ha fotominnen härifrån, så jag ska definitivt börja fota mer! Lovar att lägga upp det här i efterhand=))


Anonym om Hemma hos Mariam!!:

ajnaaaaaz!! haha hej, ha de så kul i malmö. undra bara om du kunde skriva lite om hur du plugga infr final i anatomi? vilket material du fokusera på, i och med att ni också hade written, och att DU KLARA DE PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET!! snälla vill så gärna ha ett sommarlov, anyways ta hand om dig

 

SVAR: Usch! Finals.. får panik bara jag tänker på allt jag har i år haha.. Men ja, nu tar vi en sak i taget.

I anatomi gjorde jag såhär. Jag pluggade inte ALLS någon anatomi efter Head & Neck. Jag fokuserade på histologin eftersom att det var den tentan vi hade först, och det var även det ämnet som JAG hade svårast för. Hade bara klarat en enda teori tidigare, och då fick jag exakt 46 poäng när 46 var godkänt haha.

Från histologi-final till anatomifinal hade vi 12 dagar. Histologin var den 9e juni och Anatomin var den 22 juni (tror jag..?). Ja.

Jag hade alltså 12 dagar för 6 områden i anatomi (Upper limb, Lower limb, Thorax, Abdomen, Pelvis, Head&Neck). Jag räknade inte alls med Back. Jag läste Back på typ 2 timmar någon utav dagarna. Läste bara igenom grossen och tittade på några av the back muscles.

På 12 dagar la jag alltså 2 dagar för varje område! Och det visade sig att jag gjorde hela Upper & Lower Limb på sammanlagt 3 dagar (1 och en halv för varje del). Jag köttade verkligen dom två dagarna, och det räckte. Fokusera INTE på smådetaljer, oavsett vilket område du går igenom. Jag vet att det är svårt att avgöra, men det är bättre att du lägger ner tid på alla viktiga grejer som nämnts tusen gånger, än att försöka lära dig ALLT. För då kommer du bara glömma allt du läste i början. Det var så jag gjorde i alla fall.

Som sagt, jag la 3 dagar på Upper och Lower Limb, och sen hade jag 8-9 dagar för de resterande delarna. Head & Neck läste jag på en dag typ.. kanske liiiite mer. För det området var ju "fräschast" med tanke på att vi hade provet några veckor tidigare. Sen så hade jag ganska mycket tid över till Thorax & Abdomen & Pelvis. Runt 2 dagar för vardera område räcker gott o väl. Särskilt om du har gått igenom allt förut inför varje kolokwium. 2 hela dagar för t.ex. abdomen räcker!! Believe me.

Final är väldigt "basic". Jag ska inte säga att det är LÄTT, för det är fortfarande mycket att hålla koll på innan man skriver provet. Men provet är väldigt basic. Du kommer få frågor på topography, hjärtats delar, nerver i huvudet, stora artärer, sjukdomar som är relaterade till armens muskler (t.ex.).

Mitt viktigaste tips är; lägg upp en plan för just dom dagarna som du har (INNAN du börjar plugga). Och kolla igenom så att du är nöjd med planen. Därefter börjar du bara plugga, och försök verkligen följa planen, för då kommer det gå galant!


 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för alla svar, du e verkligen bäst !! :D

2012-04-26 @ 14:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0